Till kommunens webbplats
Vad vill du göra i Drömparken i Avesta?

Sluten omröstning

Svalered

Inlagt: 2012-02-05 20:52

Jag tycker att det vore mer demokratiskt med en sluten omröstning. Alltså att alla som vill får logga in och rösta som nu, men att aktuell ställning inte visas och att resultatet offentliggörs först när röstningen är avslutad.

Som det är nu leder det bara till en massa taktikröstande där de alternativ som inte fått så många röster i början är chanslösa.

Vid förra omröstningen ledde alternativet med förbättrad entre till centrum, med bl a en välbehövlig rondell vid Aaltohuset, ganska länge. Men då började alla rondellhatare (ursäkta uttrycket) rösta på det som låg tvåa och vi fick lilla torget istället. Hur det hade gått om det istället varit dold omröstning är svårt att veta, men en trevligare entré till centrum kanske hade vunnit istället.

I en annan tråd i denna omröstning uppmanas också till taktikröstning och det syns på ställningen att inte många röstat på sol o badparken. Det kan ju bero på att inte många vill ha den, men troligare är väl att man hellre väljer bland de två som ser ut att ha en chans än "kastar bort" en röst.

Inför nästa vända med medborgarbudget vill jag alltså uppmana kommunen att överväga sluten omrösrning för en mer rättvis demokrati.

HanseB

Inlagt: 2012-02-06 12:11

Det stora problemet är knappast taktikröstning! Snarare att endast knappt 5 % av den röstningsberättigade populationen väljer att delta. I ett sådant läge blir det väldigt lätt för innischade intressegrupper att ro hem omröstningar av det här slaget, typ den grupp av lekfarbröder från tolvårsåldern och uppåt, vars intresse för lek och spel är omättligt. Vi ska nu alltså få en "park" där man bl a ska leka med cyklar, paintball och radiostyrda(!) bilar.

Hur många, på lite längre sikt kommer att ha glädje av dylika särintressen!? Det blir några hundra tills intresset för de här trendaktiviteterna dör ut. Och fotbollsplaner finns det väl så det räcker och blir över.

Om det dåliga deltagandet i omröstningen tydde på ett genuint ointresse för frågan hos kommunens medborgare vore väl allt gott och väl. Jag tror dock det beror på att de allra flesta nöjer sig med att rösta i kommunvalet och därmed lita på att den representativa demokratin ska fungera i vanlig ordning. Och som en hel del påpekat, rätt eller fel låter jag vara osagt, ett NEJ-alternativ saknas och då avstår man naturligtvis röstning. 

Nu är det tur nog mest frågor av ringa dignitet, typ mer-eller-mindre-sport?, som kommer att cirkulera i den här typen av omröstning. Riktigt viktiga frågor för kommunen kommer vi naturligtvis aldrig att få rösta om. Men visst känns det surt att behöva bidra med skattepengar till något som kunde ha blivit riktigt bra. Nu kommer kanske 98 % av kommunens medborgare aldrig att vare sig vilja, eller (än värre!) kunna delta i de aktiviteter som erbjuds på "lekplatsen".  

Svalered

Inlagt: 2012-02-07 17:41

Denna tråd handlar om fördelarna med sluten omröstning och om röstningsproceduren i allmänhet. Den handlar inte om huruvida det är tråktigt med sport eller inte.

Om det är ett problem att knappt 5% av kommuninvånarna röstade (vilket väl är ett bra resultat) är det väl ett ännu större problem att det troligtvis endast är de ca 50 första röstande som avgjorde hela omröstningen. Det är mindre än en promille. När den första tiondelen av de röstande röstat så ser ju övriga den aktuella ställiningen. Då påverkas de så att det eller de förslag som ligger sist är chanslösa eftersom man inte vill slänga bort sin röst utan istället styrs till att välja mellan de båda ledarna. Det blir också en massa taktikröstande när man röstar bort ledaren genom att rösta på tvåan, ett tråkigt bortröstande istället för att faktiskt visa vad man vill.

Sedan kan man ta upp en diskussion om hur representativa de röstande är för alla kommuninvånare när alla skolungdomar över en viss ålder fått ett eget röstningskonto utan att behöva registrera sig som alla andra. Nästa gång kanske även alla kommunanställda, dagisbarn, äldreföreningsrepresentanter o s v skal få egna konton automatiskt. I denna omröstning vände sig de olika förslagen till lite olika åldrar och det var inte så konstigt att sportparken vann när troligen de flesta ungdomarna röstat på skolan.

(Om någon undrar så röstade jag på Må bra parken eftersom jag är småbarnsförälder och den innehöll mest lekparker och parkavdelningen verkade trevlig. Men om sisådär 10 år är jag tonårsförälder och då kanske sportparken är bra. Det går att se positivt på det mesta i livet om man vill.)

Jag vet att de flesta omröstningar via nätet brukar vara öppna så att man ser resultatet direkt. Men det brukar också anges att man inte skall ta resultatet på så stort allvar. När Radio Dalarna frågar sina lyssnare hur bra lokalsinne de har (dagens fråga i Centralen) spelar det kanske inte någon roll att resultatet är osäkert och det är kul att se den aktuella ställningen direkt. Men i omröstningar som spelar någon roll (för att de t ex handlar om 5 miljoner) bör man se till att de blir så demokratiska och säkra som möjligt. Då bör man ge alla alternativ en rättvis chans och minimera taktikröstande och bortröstande.

Alltså bör kommunen göra nästa omröstning sluten.

HanseB

Inlagt: 2012-02-07 20:09

Helt korrekt så handlade tråden om det du anför. Jag påtalar dock det jag anser viktigare - ett faktum du också meddelar - nämligen att röstningsproceduren blev som den blev dels gynnade vissa särintressen, dels medfört det allvarliga bakslaget att endast ca 5 % av kommuninnevånarna röstat. Vilket väl borde vara ett betydligt större problem än om omröstningen är sluten eller inte. Dock med reservation för det jag också nämnt, nämligen om nu det katastrofala valdeltagandet visar på en genuint ointresse för parkens utformning.

Eller fikar du bara efter medhåll?

Sen att jag tar upp den bedrövliga konsekvensen av bristerna i detta "val" må väl vara hänt. Många med mig upplever att det liksom alltid ska beredas väg för sport, gärna nån mer extrem motorvariant om möjligt, så fort det ska diskuteras aktiviteter för medborgarna i Avesta kommun. Trots att en klar minoritet är faktiska utövare och att en majoritet säkert skulle behöva må-bättre-parken hellre.

För din del så kan jag också meddela att om 10 år finns knappast någon sportpark. Då är den borta, antingen p g a bristande intresse, eller brist på resurser till drift och underhåll.

I den mindre viktiga sakfrågan om sluten eller icke sluten omröstning håller jag f ö med dig, även om jag hoppas det är den sista omröstningen av det här slaget vi skådat på mycket lång tid, eller åtminstone tills jag och/eller mina barn hunnit omlokalisera till annan ort så jag slipper bry mig. 

Kalender

18 september 2011

Förslagsinlämningen öppnar

17 oktober 2011

Förslagsinlämningen stängs

9 januari 2012

Röstningen öppnar

5 februari 2012

Röstningen avslutas

Populäraste förslagen

Sportparken

465 röster